måndag 16 juni 2008

Inte in-te men ute-te!

På eran begäran, tetips från trädgården. Jag plockar oftast myntor, citronmeliss och citrontimjan till mitt te, men allt som doftar gott är värt att prova. Lite närodlad honung passar bra när man är sugen på nåt sött.
Den här gången är det grönmynta och citronmliss somfår stå för smakupplevelsen. Den här tekoppen kommer från Indiska och säljs i 2-pack för 129:-. Den är helt suverän då den har ett lock så teet kan stå och dra länge och samtidigt behålla värmen och en insats som man fyller med blad och sedan kan ställa på det upp och nedvända locket när det är dags att njuta.

Grönmynta.
Pepparmynta.

Denna vallmo gör jag inte te på om någon fundrar, men den är så otroligt magisk med sina spröda vita jätteblomblad och mörka mitt att ni måste få se den.

14 kommentarer:

Kamomilla sa...

jag är ingen tedrickare men visst ser det läckert ut. :)

Ullis/Leva på landet sa...

Jättefin tekopp. Dricker inte te så ofta, men det var kul med tipsen.

Ha en bra vecka! Kram Ullis

Krusidull sa...

Nu blev jag the sugen, har av rena fegis skäl bara köp the hemma.
Vilken smart kopp, den hamnar på "att handla på besök i storstan" listan.
Kram
Krusidull

me and alice sa...

Hej Sötis!
Hi,hi...Har precis också gjort ett teinlägg. Te...lepati eller!!!*fniss*
kramis /Suss

My White Cottage sa...

Det lät verkligen gott! Har aldrig provat att göra mitt eget te men nu blev jag sugen...

Härliga bilder från er trädgård! Här är inte gräsmattan grön längre utan alldeles uppbränd...

Ha en fin midsommar!
Kram Jenny

Körsbärsgården sa...

Godmorgon!

Tack för the-tipsen! Att njuta av en kopp rykande, nybryggt the är en härlig upplevelse och att samla bladen själv är ännu en. :)

Jag var till Hildasholm i Leksand här om veckan. Underbar plats med fantastiska trädgårdar. Köpte med mig en kopp hem och det var en "Antibug mug - bugs-out, heat-in". Motivet var väl inte direkt det jag föll för, men funktionen. Tanken är troligen liknande som för den mugg Du visar bild på.

Efter en otroligt dimmig morgon har solen nu kämpat sig fram. Bäst att gå ut och njuta medans tid är! :)

Morgonhälsning från Karin.

Pernilla sa...

Åh, en kryddträdgård kan vara nästa projekt! Annars är det precis en så där lummig och mysig och uppvuxen (!!!) trädgård som din, som är målet. Jag får titta på dina fina bilder och drömma vidare…

Lilla Blanka sa...

Hej vännen!

Älskar te (gillar inte kaffe...) så detta inlägg tycker jag är såå mysigt :) Fast det hade jag tyckt även om jag inte gillade te..dina inlägg är alltid fyllda av härlig stämning!

Fin mugg som dessutom var riktigt smart!

Kram
Mia

Annaewa sa...

Hej! Tack för kommentaren på min blogg! Jag är jätteglad för de! Ska verkligen ta en titt på muggarna nästa gång jag är på Indiska, är där titt som tätt! Jättetrevligt med recept på te, har citrontimjan, ska testa och se om det är gott! Trevlig midsommar på dig med! kram annaewa

Cecilia sa...

Hej hopp!
Vilken vacker trädgård ni verkar ha! Precis så där prunkande och grön som man längtar efter...
Ska prova göra svartvinbärsblad drick i veckan tror jag...hoppasd et inte är för sent bara, tänkte om bladen liksom blivit för "grova" redan??

Kramar Cecilia

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilket underbart te-inlägg och vackra koppar! En riktigt skön midsommar önskar jag dig! Mari.

hemtrevnad marie sa...

Vallmon är ljuvlig!!
Tekoppen var ju smart...själv är jag ju en riktig kaffekärring, men Guben dricker Te...så det vore väl nåt för honom.....
ha en härlig midsommar!
kram

Anonym sa...

vad mysigt. tack för tipset. Te för alla dagar och tider...vilken lyx att ha det i den egna trädgården! och ah en så fin kopp till det.
Ha en skön kväll.
Kram AnnA

VIKTORIA sa...

Tack! Roligt att du gillade min matta. Jag är väldigt inspirerad av din trädgård och måste hela tiden kolla vad som blommar nu. Ha en riktigt härlig midsommar,